Saturday, 17 January 2009

BERCAKAP DENGAN ANA RAFFALI

Foto dari blog Ana Raffali.

1. Tidak kenal maka tidak cinta. Marilah berkenalan. Siapakah Ana Raffali yang sebenar?
Saya Ana. Ayah orang Negeri Sembilan, ibu pula dari Pahang. Ana dilahirkan di Kuala Lumpur. Sekarang menetap di Lembah Keramat. Kadang-kadang senang dengan keselesaan dan keringkasan. Itulah Ana. Macam baju kurung. Selesa dan ringkas. Tidak gitu? Ana suka bercerita dalam lagu. Pun begitu, Ana berbintang Scorpio. Suka berahsia.

2. Ceritakan sedikit tentang pengalaman pertama Ana mempersembahkan hasil karya sendiri kepada khalayak.
Sebenarnya Ana tak berapa ingat bila pertama kali Ana menyanyikan lagu yang Ana tulis sendiri. Mungkin ia satu pengalaman ngeri yang cuba Ana lupakan tanpa sedar. Ha ha.

3. Siapakah yang sedikit sebanyak menyumbang atau mempengaruhi gaya kerja seni Ana?
Ana tiada latihan muzik formal. Cuma belajar sendiri dan dapat tunjuk ajar dari kawan-kawan. Banyak muzik yang Ana dengar tetapi buat masa ni, layan Eva Cassidy, Songbird. Great artist! Tentang ilham, Ana rasa segala buku yang pernah Ana baca, lagu yang pernah Ana dengar, filem yang pernah Ana tonton, jalan yang pernah Ana lalui, semuanya telah membentuk pemikiran Ana sekarang. Perbualan dengan orang perseorangan pun kadang-kadang menggerakkan hati Ana untuk mencuba sesuatu. Dari Internet juga. Sekarang Ana sudah ada modem. Yay! Tidaklah berharap kepada dengan wi-fi di Fastfood Joint sahaja. Ha ha ha.

4. Apakah isu-isu yang sering menjadi topik kegemaran dalam lagu Ana?
Ana jatuh dalam kategori "hopeless romantic", tentulah Ana gemar menulis tentang cinta. Maklumlah, Ana pernah dikecewakan. Ewah! Siapa tidak pernah kecewa angkat tangan?! Biasalah. No pain no gain. Bukan la maksudnya Ana suka benda sadis. Cuma, kadang-kadang derita memudahkan kita berkarya dengan lebih rasa jujur. Selagi Ana mempunyai kapasiti untuk merasa sendiri atau memahami melalui orang lain, selagi itu Ana akan terus mengupas subjek ini.
Gambar dari aboutthelettera.com

5. Mana satu yang betul, seni untuk seni atau seni untuk masyarakat?
Subjektif. Ana mahu karya Ana didengar oleh orang ramai, tapi Ana tak pernah menulis untuk diterima masyarakat. Ana mahu melihat dan mentafsir peristiwa dengan bijak tanpa terikut-ikut orang lain. Ana tak mahu berkarya untuk memberikan apa yang masyarakat mahu atau suka, Ana tak nak ambil tahu pun apa formula yang berkesan. Ana mahu seni yang Ana perjuangkan berdiri dengan sendirinya, hasil dari segala jalan dan rasa yang Tuhan telah berikan pada Ana. Mudah-mudahan seni dapat memberi peluang untuk kita semua merasa sesuatu yang istimewa, jujur dan indah. Jadi lebih baik 'seni untuk seni' untuk masyarakat.

6. Artis indie juga tidak sunyi dari gossip. Apakah gossip tentang Ana yang paling "juicy"?
Takkanlah Ana nak berkongsi gossip tentang diri sendiri. Ada ke orang nak tahu yang ada kemungkinan Ana Raffali berdarah 1/2 melayu 1/4 cina 1/8 itali? haha.. hanya gossip. Eh.. ini soalan dari wartawan Sol-jah atau Mangga ni? Next question please. Ha ha ha.

7. Ke manakah halatuju kerja seni Ana Raffali dalam masa 10 tahun?
Walaupun dilatih untuk jadi pendidik, Ana rasa mungkin tidak mengajar di sekolah secara formal. Ana mahu menulis lebih banyak lagu dan menjadi pemuzik (yang hebat, kalau boleh) sepenuh masa. Doakan Ana. Amin.

............
Ana Raffali akan beraksi di Maskara 7 Februari 2009. Tempat biasa: Planet Pena. Tandakan dalam diari anda.

10 comments:

Anonymous said...

Sdr/i,

Blog sdr/i telah di-link-kan didalam blog hub GERBANG TEMU MAYA @ GABUNGAN SUARA ANAK PAHANG - tanpa prejudis. Blog GERBANG TEMU MAYA ini telahpun di-link-kan didalam blog bug ternama PENGABUNG SUARA ini akan memberikan blog-blog dalam GTM mendapat lebih pengunjung.

Sila maklumkan jika sdr/i tidak bersetuju blog sdr/i dimuatkan didalam GTM untuk kami keluarkannya. Harap maklum dan terima kasih.

http://gerbangtemumaya.blogspot.com

Tok Rimau said...

Gerbang,
No problem.

Jaja Kadir / Coffeeholic said...

jemput datang ke malam premier short film by jaja kadir (sinkronis) and by zainor hisham (rumah kecilku ada kelambu), pada 21 jan 2009, 8.30 malam, masuk adalah percuma. plz do come =)

saiful mazli said...

jaja kadir: di mana tu?

sinaganaga said...

Pergh! Haibat!!!!!

dingin said...

hah!
Ini yang kita nak!
Hidup Ana Raffali!

Azrai Azmi said...

Saudari Jaja, kami bukan psikik

fatin fatan said...

ish. sedap kot sora dia.
aku yang pompuan pun jadi stim..
hahaha

materials said...

changan250
lingmu300
changhe100
dazhong3000
passt130

Nur Syaheerah Syazwanie said...

Boleh saya tahu, mcm mane dpt semua ni? interview kak ana raffali btol2 ke?