Wednesday 13 January 2010

BERCAKAP DENGAN MOHD JAYZUAN


Foto Mohd Jayzuan oleh Kukubesi yang diambil dari Facebook beliau.

1. Kepada khalayak yang baru berjinak-jinak dengan scene indie, perkenalkan siapakah Mohd Jayzuan sebenarnya dan genre muzik mainan Mohd Jayzuan?
Saya adalah seorang budak kampung dari Simpang Pulai, Ipoh yang suka bermain muzik dan berceritakan tentang kisah-kisah hidup saya melalui muzik. Muzik yang saya mainkan pula bolehlah dikategorikan sebagai 'lo-fi folk pop'.

2. Selain dari berdendang sambil mengores gitar, apakah kerja-kerja lain, sambilan atau sepenuh masa, yang pernah Mohd Jayzuan buat?
Buat masa sekarang, sepenuh masa saya bermain muzik dan ada juga beberapa kali hampir hendak mati lemas di KL ni gara-gara hidup hanya bermain muzik saja. Saya pernah bekerja di syarikat pelancongan milik keluarga, tetapi saya rasa hati saya tidak berada di sektor sebegitu, jadinya, saya berhenti kerja untuk terus bermain muzik.

3. Di Maskara pernah ada komedi berani mati, puisi orang bisu, baca naskah buku, silap mata rock dan macam-macam lagi cabang seni. Apakah yang bakal Mohd Jayzuan persembahkan kelak?
Hmm... saya kira ada kemungkinan malam Maskara 19 nanti akan hujan gara-gara dek kerana saya akan mendendangkan lagu-lagu syok sendiri saya bersertakan suara saya yang sumbang. Setakat ini perancangan saya adalah untuk menyanyi, tidak tahulah jika tiba-tiba buang tebiat nanti -- tiba-tiba saya menari atau baca sajak.

4. Kongsikan dengan khalayak tentang projek-projek seni yang Mohd Jayzuan sedang usahakan sekitar 2010-2011.
Album solo kedua saya akan dilancarkan pada bulan March 2010 nanti, kemudian, ketika saya menjawab temubual ini, saya masih lagi sedang menaip menyiapkan manuskrip untuk buku tulisan pertama saya yang bakal diriliskan oleh Sang Freud Press. Buku tersebut adalah tentang kembara saya berjalan mengelilingi Semenanjung Malaysia seorang diri selama 28 hari. Ia lebih kurang seperti jurnal atau travelog -- tentang apa yang saya lalui sepenjang 28 hari tersebut.

Saya juga akan ke Manila bulan April ini untuk mengadakan persembahan di sana. Tahun lepas saya pergi bermain bersama kugiran saya, Free Love dan tahun ini saya akan bermain sebagai Mohd Jayzuan. Juga sedang dalam perancangan untuk merakamkan E.P (bukan album) di Jakarta pada pertengahan tahun nanti.

Cerita lain, ini tidak bersangkut paut dengan seni -- butik saya dengan beberapa kawan-kawan sedang didalam proses pembaikpulih dan saya harap ia boleh mula beroperasi secepat yang mungkin.

5. Banyak-banyak alat muzik yang Mohd Jayzuan miliki, yang mana satu Mohd Jayzuan paling sayang? Kenapa?
Gitar tong saya. Pertama, kerana ia adalah hadiah daripada seorang kawan baik dan kedua, gitar tong tidak pernah gagal menemani saya di masa-masa sepi.

6. Namakan 3 individu yang banyak mempengaruhi Mohd Jayzuan dalam bidang muzik?
Kalau dimaksudkan dengan pengaruh muzik, saya sukakan hasil kerja Lou Barlow, Syd Barret dan Daniel Johnston. Kalau dimaksudkan pengaruh daripada segi orang -- ibu saya, ayah saya dan perempuan-perempuan yang selalu mengecewakan hati saya.

7. Kata orang, a poet must suffer. Apa kata Mohd Jayzuan- Perlukah seorang seniman itu menderita untuk menghasilkan seni? 
Ada betulnya juga, ramai kawan-kawan saya pemuzik, penyajak, pelukis, penulis dan pelbagai pekerja seni pernah menghadapi masalah yang sama. As artists, usually we resist to do 9 to 5 job. No 9 to 5 job means to suffer. Macam apa yang saya lalui sekarang. Hehehe.

3 comments:

sinaganaga said...

Syd Barrett tulis See Emily Play. Gua suka, sebab lagu tu pelik sikit; tak macam PF tulis, ha ha.

zan said...

Syd Barret banyak bawak pengaruh ala2 Beatles. Lagu2 awal PF banyak yang ceria2 macam Bike..

Er..menggores gitar?

nazrinzaidi said...

mengores gitar.

mungkin membawa maksud strumming.