Sunday 24 January 2010

BERCAKAP DENGAN PISEK



Q1: Apakah itu PISEK dan siapakah anggota-anggotanya?
PISEK sebenarnya sebutan atau slanga orang2 muda di Selatan Thai (Golok & kawasan yang sewaktu dengannya). Kalau kefahaman BAHASA maknanya ISTIMEWA tapi kalau kegunaan orang-orang muda maknanya BAIK (kalau Kelantan MOLEK). Itu untuk ASALnya tapi kalau mengikut HALAL di Jabatan Pendaftaran Pertubuhan maknanya Pertubuhan Seni Sastera Anak Muda Kijang Kota Bharu.

Q2. Bagaimanakah PISEK terbentuk?
PISEK terbentuk hasil perbualan kosong dengan keadaan KACIK (atau KACIP-maknanya sama ngan buku Pipiyapong) sambil petik gitar bawah pokok rambutan (Halaman rumah kaum-kerabat... Dulu Fadli selalu datang). Idea 5 orang dan nak sangat tubuhkan PISEK sebab memang KACIK dengan suasana SENI SASTERA di Kelantan. Bukan dari segi yang terlibat dalam SENI atau SASTERA tapi persembahan. Kalau setakat main bawah pokok tak ada tempat untuk tunjukkan bakat yang tidak seberapa, MASALAH juga. Takkan selamanya nak buat persembahan kena tunggu jemputan dari luar terutamanya Kuala Lumpur (terima kasih SINDIKET SOL-JAH jemput PISEK...Kalau tak memang KACIK lebih teruk dari yang 'menunggang kuda'- kalau ada kawan di Kelantan tanyalah maknanya).
Projek sulung kiranya buat HAL dengan menganjur baca puisi dikir barat di tempat GENG SOL-JAH pernah buat tayangan dulu (Depan TOKONG CINA) pada 8hb Januari 2001.

Q3.  Apakah projek seni PISEK sekitar 2010-2011?
Kalau mengikut ANGAN MAT JENIN memang banyak tapi yang penting PISEK sedang usahakan PEKAN SEHARI PISEK iaitu untuk MENUBUHKAN TABUNG TUISYEN PMR/SPM UNTUK PELAJAR MISKIN DI KAMPUNG CINA (tanpa mengira fahaman POLITIK). PEKAN SEHARI PISEK berjalan satu hari dengan jualan buku, mungkin TAYANGAN FILEM PENDEK, Baca Puisi, Nyayian Lagu Puisi, Dikir Barat dan malamnya dengan Pementasan Teater Amal 'GADIS KECIL YANG MENGARUT DENGAN POKOK TUA YANG ANEH'... Insya'Allah.


Q4. Kenapakah PISEK memilih Inferno untuk dipersembahkan di Maskara 19?
Soalan ini yang paling BEST sebab tak macam soalan FENOMENA SENI (Hehehe)... Sebab yang paling UTAMA ialah FADLI AL-AKITI (mungkin suatu masa FADLI AL-AKITI akan menjadi IKON penulisan dan HAHAHA... PISEK dah adaptasi cerpen dia (erm... dalam tak sampai suku pun nak skripkan SAGA HORIZON) dan 1 lagi INFERNO (NERAKA) sesuatu yang mencabar (klise) ialah macamana tak mencabar kalau yang diangkat sesuatu yang LARI dari penceritaan sebuah cerita pendek berunsur AGAMA (Sorry Fadli jika silap tapi itu yang nampak).


Q 5. Apakah persediaan PISEK sebelum persembahan di Maskara kelak?
Gelak jap (Hahaha)... Skrip PISEK sebenarnya skrip teater untuk 1 jam 30 minit tapi memandang ruang untuk MASKARA hanya 15-20 minit jadi kenalah buat lain. Nak ambil dari skrip teater rasa sayang takut ada yang tertinggal. Kiranya untuk MASKARA berbeza dengan lakaran awal skrip teater. Latihan macam biasalah di depan TOKONG... Nasib baiklah orang TOKONG MEK TIN HIN KONG nie faham. Persediaan cukup-cukup ALA KADAR. Mana boleh cakap... TUNGGU!


Q6. Mengendali sebuah kumpulan seperti PISEK memerlukan dana. Bagaimanakah kalian merancang untuk menjana dana tersebut?
Tentang perkara ini, apa yang boleh dikatakan mendapat penajaan SYARIKAT SENDIRI SENDIRIAN BERHAD. Atas sebab itulah PISEK terpaksa diHALALkan dengan berdaftar dengan R.O.S. Sekurangnya perjalanan untuk masa depan PISEK mendapatkan sumber kewangan melalui projek yang dijalankan ada keMASYUKkan.

Q7. Kelantan mempunyai sosio-budaya yang unik berbanding negeri-negeri lain di semenanjung. Adakah PISEK akan mengapatasi kumpulan kepada rakyat Kelantan atau Kelantan yang mesti mengadapatasi kepada PISEK?
Aduh (mengeluh sikit sebab soalan ini macam soalan DALAM LINGKUNGAN bersama SYED MUNAWAR-Hahaha)... Kalau dah disebut KELANTAN maknanya KELANTAN ada perbezaan ketara dari segi banyak perkara (dari ORANG KELANTAN hingga ke benda paling kecil... apa-apalah). Kata TOK GURU DATUK NIK ABDIL AZIZ, di KELANTAN sebaik-baik manusia pun ada dan sejahat-jahat (nakal) pun ada. Seimbang. Berbalik pada soalan, jawapannya PISEK mengambil jalan tengah (ATAS PAGAR). Keterbukaan PISEK ada hadnya dan jika adaptasi pulak... ada hadnya. Tapi kalau boleh... PISEK mahu bergerak mengikut acuan yang telah ada dalam diri ahli PISEK sendiri... kalau perumpaan (maaflah saudara/saudari sebab ala-ala berBUDAYA sikit-Hahaha)... UMPAMA MENARIK RAMBUT DALAM TEPUNG, RAMBUT TAK NAK PUTUS DAN TEPUNG TAK NAK BERSELERAK.

1 comment:

fadz said...

sanggupkah penulis apabila cerpennya diredah dengan lunyai.. aku kata: redah aja, semua karya aku takde dara, muahahahah..