Saturday, 8 August, 2009

TEMUBUAL - SOFI JIKAN



NOTA:

AH ialah Ajami Hashim (tukang intebiu yang dipaksa oleh Sinaganaga) dan

SJ ialah Soffi Jikan. Intebiu ini dilakukan secara sesuka hati begitu juga jawapan oleh Soffi. Ajami terlupa membawa voice-recorder atau video-cam dia lalu soalan-soalan ditanya secara lisan dan jawapan adalah secara cakap-cakap mulut secara langsung dari Soffi. Maka penulisan berikut adalah dari ingatan yang masih teringat dan nota cakar-cakar ayam oleh Ajami. Gambar-gambar cun pula adalah tangkapan kamera incik Vovin the great!



AH: Katakanlah lu bukan Soffi Jikan, lu orang lain - soalan gua, lu rasa Soffi Jikan tu macamana orangnya - dari segi karektornya, sikapnya, pemikirannya, ideologinya?

SJ: Gua lain dari yang lain. Suka menggeliat. Manja-manja. Nak peluk orang.


AH: Bila kali terakhir lu berambut pendek macam budak sekolah?

SJ: Masa duduk bersanding. Lagipun nampak baik bila rambut pendek, kalau panjang nampak garang, sesuai dengan ketrampilan muka dan nampak bersedia untuk pergi berperang!


AH: Berapa harga sekilo gula kasar di pasaran?

SJ: Gua berapa pasti sebab selalunya isteri gua yang pergi beli.


AH: Pendapat lu pasal bolasepak tempatan?

SJ: Tenat! Macam industri filem tempatan jugak!


AH: Bagaimana lu berkarya?

SJ: Dari perkataan, wajah, rasa, bunyi.


AH: Lu sebagai pelakon popular vs. penggiat seni (penyajak, pemuzik, pelukis)?

SJ: Lakonan sebagai sumber pendapatan. Yang lain ialah kepuasan dalaman diri gua. Macam tulis puisi dan cipta lagu boleh jadi dalam 1 hari. Terapi. Ya! Puisi, muzik dan lukisan ialah terapi minda. Misalnya masa marah, gua luahkan dalam muzik yang ironiknya jadi lagu melankolik tapi liriknya ialah lepas geram.



AH: Cogankata?

SJ: Menipu itu lebih mudah tapi menyakitkan. Cakap benar itu lebih susah tati menyenangkan!


Kemudian Soffi cerita panjang-lebar pasal mimpi dia selama 3 malam berturut-turut tapi Ajami tak catat sebab cerita tu panjang ya amat! Vovin pun nganga jer! Dipendekkan cerita dari mimpi-mimpi itulah dia berjaya menghasilkan beberapa buah lagu yang akan dipersembahkan di MASKARA pada 8 Ogos 2009 nanti!

2 comments:

Anonymous said...

sofi jikan pun ada?
wow

noor afzan said...

sofi jikan..
rupenye mmg nama die sofi jikan..
ingat semata2 watak dalam zombi kg pisang..
hehe~