Tuesday 26 February 2008

Jimadie preview K-Eight di Wasilah

Sunday, February 24, 2008

SASTERA BARU ERA BIG BROTHER
OLEH MOHD JIMADIE SHAH OTHMAN


...K-Eight, sebuah novel, cerpen, atau kedua-duanya (genrenya masih kurang jelas) tulisan beberapa penulis blog berbakat besar terkecuali daripada kelompok ini. Dalam dunianya, mereka telah menempa nama dan mendapat pengiktirafan lebih awal. Mereka mengusahakan blog selama bertahun-tahun dan mendapat hits harian yang amat tinggi.

Beberapa pengkitik sastera menamakan genre yang kurang popular ini sebagai nopen, gabungan daripada perkataan "novel" dan "cerpen". Genre ini dikatakan dirintis oleh Sasterawan Negara S. Othman Kelantan dengan novelnya Noghogo Astana dan penulis terkenal Anwar Ridwan dengan novelnya Naratif Ogonshoto yang membolot Hadiah Sastera Perdana.

Genre seperti ini lazimnya bermula dengan sebuah idea asas yang mendokong sebuah statemen. Kemudian, daripada idea asas itulah watak-watak dicipta dan dikembangkan untuk mendokong idea pengarang. Cerita seperti ini lazimnya sangat idealis dan ideologis. Nopen boleh dilihat sebagai sebuah keseluruhan; dalam masa yang sama berjuzuk-juzuk, boleh berdiri sendiri, tiada fokus cerita dan penuh dengan sub-plot.

Kedua-dua nopen penulis mapan di atas membawa tema satira yang agak juvenalia manakala dalam K-Eight pula dilihat lebih lembut, sesekali humor tetapi tetap pedas. Pendekatan ini dikenali sebagai horotia dan lebih popular di kalangan penulis....

(Baca selanjutnya klik sini!)

No comments: