Wednesday 28 July 2010

PELANCARAN. C3RK45. Buku Baharu

Ada dua sahaja cara untuk kami terus menganjurkan Malam Baca Naskhah Sindiket Sol-Jah dan Kawan-kawan Yang Kita Suka (MASKARA) pada masa akan datang: 1. YB Dato' Seri Utama Dr Rais Yatim datang ke Maskara Shorties pada kali ini dan suruh kami ke pejabatnya untuk berbincang pasal pendanaan, atau 2. anda beli buku terbaharu terbitan kami, C3RK45. Cuma RM15 senaskhah (Sepatutnya RM20 senaskhah, tapi turunkan harganya kerana kami sayang anda).




PETIKAN DARI BUKU C3RK45
...setiap kali Liana [Lanielle] mengirimkan pesanan ringkas kepada kapel-nya yang berbunyi 'Sayang dah makan?', dia akan segera mengharapkan balasan pesanan ringkas yang panjang-panjang seperti 'Dah, sayang! Hari ni Remi makan nasi. Nasi lauk ikan. Ikan patin masak tempoyak. Tempoyak made ini Chemor. Chemor terletak di daerah Kinta, Perak.' Tetapi malang, kerana pada setiap kali dia hanya akan menerima balasan pesanan ringkas yang berbunyi 'Dh!'
~ Jeneral Sinaganaga.

Malam itu berbahang. Lili rasa rimas duduk di dalam rumah. Dia buka pintu dan duduk di kerusi laman. Kaki tanpa seliparnya memijak rumput yang menguning. Langit gelap dan bintang bersinar terang. Angin panas sekali-sekala meneyrgah badannya. "Bila alien nak datang culik aku ni?" Lili berbisik....
~ Leftenan Jeneral OP Zaharin

...Yan Yan datang dari keturunan yang baik-baik. Bapanya mantan pemenang kucing sihat Wilayah Persekutuan selama tiga tahun berturut-turut dan ibunya bekas model iklan Whiskas. Mana tahan kalau setiap hari [dia] dirogol oleh bapak-bapak kucing.
~ Major Jeneral Vovin.

"Ni nak cerita macam mana ni?" Pemuda bertopi Liverpool itu menunjuk pada kemek kereta Wira orennya yang dilengkapi dengan ekzos - bunyi - macam - ribut - pecut - macam - siput. Wan Boroi hendak tak hendak sahaja memandang sambill menggaru-garu kepalanya yang tak gatal. Lampu kanan hadapan keretanya juga pecah.
~ Brigadier Jeneral Jigo

Hanif tumpahkan sedikit Kopi Ajaib ke atas gambar Diana Danielle. Tidak semena-mena Diana Danielle keluar dari kulit majalah, dan sekarang berada di dalam bilik Hanif, terpingga-pingga, Tapi gambar lipas tadi muncul balik di kulit buku Gangguan Teksual. Hanif periksa di dalam beg, lipas yang disimpannya tadi dah hilang.
~ Kolonel Mat Jan

Opsss... Baby dah bangun. GTG. Nanti dia perasan pula saya tak ada. Bye sayang. Muahhhhh...
~ Leftenan Kolonel Spyz

Wabihi nastainu billahi. Patik Awang. Nama patik pendek sahaja. Patik tidak dibenarkan menggunakan nama ibu bapa patik. Itu hukuman dari Baginda Sultan. Berdirinya patik di sini bukanlah sebagai panglima perang. Wakil Sultan pun bukan. Sebaliknya, patik adalah seorang banduan yang sudah lapan tahun dipenjarakan.
~ Major [Cook] Tok Rimau

Ismail yang lengkap beruniform sekolah baju masuk dalam, bangun dari kerusi lantas berjalan masuk ke bilik. Tak lama kemudian dia keluar semula dari bilik dengan hanya bertuala. "Hah baru makin sikit, berak..." sound Makcik Rosmoh.
~ Kapten Pipiyapong

Petang yang agak suram. Burung-burung telah kembali ke sarang. Kambing telah pulang ke kandang. Ayam telah balik ke reban. Begitu juga semua haiwan yang memahami rutin harian mereka. Namun, tidak bagi Senin. Di waktu yang tidak berapa elok sebegitu, dia masih menyendiri di bawah pohon rendang. Pandangannya ke arah ukiran di batang pohon itu yang bertulis 'Senin Cinta Kamisah'. Dia sendiri yang mengukirnya demi cinta yang tulus suci, biar bertepuk sebelah tangan, tapi cinta tetap cinta.
~ Sarjan Probos Azzam Supardi

Jangan salahkan Pusi. Pusi mana pandai. Pusi tidak pernah pergi sekolah pun!
~ Rekrut Dean Sham

Penampilan khas:

"Sudoh-sudoh la berak tu, Ismael!" sound Makcik Rosmah.
~ Leftenan Muda Lau Siew Sein

Johan melukis spoiler, tinggi macam kereta lumba. Johan lukis rim sport pada tayarnya. Johan berkira-kira mahu memberikan warna merah pada keseluruhan keretanya. Kecuali tayarlah, bibir Johan terukir senyuman nipis, bahagia dan gelihati. "Tipu!" Ashraf tiba-tiba menjerit. Pensil di tangan Johan hampir tercampak kerana terkejut. "Cikgu, Johan tipu, dia mana ada kereta!"
~ Laskar Kanan (U) Mukhsen_X

...

Macam biasa (dan macam cilake), kami cetak sedikit sahaja. Makanya, dapatkan naskhah anda dengan segera! Kalau anda gagal untuk memilikinya pada ketika ini - tak usahlah anda emel kami pada masa akan datang dan bertanya, "Maaf enche! CERKAS ada lagi ke? Saya nak beli." - Kami tak TAK AKAN BALAS emel anda bukan sebab kami sombong tetapi sebab buku ni memang dah FINISH, HA HA HA!

2 comments:

mie said...

eh, x bole beli online ke...??

budak said...

nak beli cuku c3rk45 ni macam mana ?