Tuesday 21 July 2009

Bercakap dengan Danielle Corleone


SS: Seorang Danielle Corleone pada pandangan lu?

DC: Danielle Corleone adalah seorang lelaki muda yang suka berkhayal, sukakan perkara yang halus-halus, suka meletakkan diri pada tempat yang tidak sepatutnya, lebih dahulu memikirkan tentang bahaya sebelum memikirkan tentang selamat. Takut kepada ketinggian, air, dan tempat-tempat sempit… hah, itulah gua, Danielle Corleone.

SS: Betul ke lu adik MatJan? Ha ha.

DC: Ceh! Tak betul!

SS: Dari mana lu dapat tahu tentang Maskara?

DC: Dari Aida. Dia emel gua. Gua beritahu dia yang gua nak pergi ‘cover’ acara tu. Sudahnya, sampai sekarang gua jadi wartawan upahan kepada Sindiket Sol-Jah. Ha ha!

SS: Lu wartawankan?

DC: Ya! Gua wartawan!

SS: Sebagai wartawan, bagaimana lu melihat aktiviti-aktiviti seni dan sastera yang tumbuh macam cendawan selepas hujan sejak akhir-akhir ini? Apakah ini akan menimbulkan rasa muak di hati khalayak atau sewajarnya senario ini dibiarkan wujud bertindan-tindan?

DC: Bagi gua, perkara ini satu aktiviti sihat. Cuma, gua tak nak ada yang buat aktiviti-aktiviti sebegini kerana mengikut trend sahaja. Benda-benda macam ni atau perkara-perkara macam ni, kalau nak buat biar kerana selera dan minat kita untuk mengembangkan seni dan sastera. Khalayak tidak akan merasa muak kalau kita mampu menerapkan idea [persembahan] yang lebih segar kepada aktiviti-aktiviti seperti ini dan secara tidak langsung ia akan mendekatkan lagi seni dan sastera kepada umum. Itu yang penting sekali!

Dan, gua harap, apabila ada lebih banyak aktiviti-aktiviti seperti ini, maka ia akan memberi lebih banyak faedah kepada orang ramai. Kerana, lebih banyak kelainan yang dibawakannya maka akan lebih pelbagai ilmu yang akan kita cerap.

SS: Lu ‘tak nak’ atau ‘lu harap tak akan ada' aktiviti seni dan sastera ini dibuat kerana mengikut trend?


DC: Bukan gua tak nak atau tak mahu, cuma gua lihat aktiviti-aktiviti seni dan sastera yang dibuat mengikut trend ni tak akan konsisten. Iyalah, trend biasanya berubah-ubah mengikut masa, mengikut perkembangan, mengikut persekitaran… gua tak mahu aktiviti-aktiviti seni dan sastera tu jadi macam tu! Seni dan sastera sepatutnya hidup sampai bila-bila!

Gua tak nak orang buat aktiviti-aktiviti seni dan sastera sebab trend sekarang orang buat aktiviti-aktiviti seni dan sastera. Macam orang jual keropok lekor sebab trend sekarang ni orang jual keropok lekor atau orang jual tudung Ikin sebab trend sekarang ni orang jual tudung Ikin. Buat aktiviti-aktiviti seni dan sastera ni kerana minat - bukan kerana terikut-ikut.

SS: Lu rasa akitiviti-aktiviti seni dan sastera hari ini terikut-ikut?

DC: Gua tak rasa macamm tu, tapi gua harap ia tak akan jadi macam itu.

SS: Makanya, lu nak kata, aktiviti-aktiviti yang terkemudian daripada aktiviti-aktiviti seumpamanya yang terawal seperti Baca Puisi PENA, Reading@Seksan, Malam Baca Naskhah Sindiket Sol-Jah dan Kawan-kawan Yang Kita Suka, Kata-Suara adalah kerana ikut-ikutan atau mengikut trend?

DC: Gua tak kata macam tu! Berbalik kepada jawapan gua sebelum ini, gua cuma kata yang gua harap tak akan ada aktiviti-aktiviti seni dan sastera dibuat kerana mengikut trend atau terikut-ikut semata-mata. Setakat hari ni gua lihat aktiviti-aktiviti yang dibuat semuanya dijalankan oleh orang-orang yang betul-betul berminat dengan seni dan sastera.

SS: Pada pandangan lu, karyawan-karyawan yang mempersembahkan karya mereka untuk aktiviti-aktiviti ini sepatutnya dibayar sama seperti seorang penyanyi pop?


DC: Mmm, itu bergantung kepada keupayaan penganjur dan budi bicara karyawan.

SS: Pada pendapat lu, bagaimana dengan penerimaan penulis-penulis mapan terhadap penulis-penulis baru seperti lu?

DC: Gua anggap penerimaan mereka sangat positif dan golongan baru juga perlu lebih merasa berbangga untuk meminta golongan penulis terdahulu memberikan komen atau sebarang pandangan berkenaan karya kita.

SS: Kalau lu diberi kuasa untuk memilih di antara bantal, tilam atau selimut.. yang mana satu yang akan lu peluk dan bawa pulang? Dan, berikan alasan mengapa lu pilih benda tersebut!

DC: Gua pilih bantal. Sebab bantal boleh di bawa pergi ke mana-mana; senang gua nak rileks. Bantal juga boleh jadi tilam, boleh jadi selimut. Jadi, gua pilih bantal!

SS: Terima kasih!

DC: Sama-sama!

4 comments:

penceritera said...

proud to be his sist!!teruskaannn perjuanganmu DC!! chentamusik sentiasa menyokong!!!

noorafzan.blogspot.com said...

saya juga pilih bantal...
best epluk ooo...

Anonymous said...

dia bujang lagi ke?
hehe

Anonymous said...

danielle, bila nak minum teh