Saturday 26 June 2010

BERCAKAP DENGAN FILMUDA

 
1. Kepada yang belum kenal, apakah itu Filmuda?
Filmuda adalah akronim kepada Kumpulan Pembikin Filem Muda.

2. Apakah yang membuat timbulnya keperluan mewujudkan kumpulan Filmuda ini?
Melihat perlunya ada pelapis pembikin filem dari golongan anak muda yang tidak punya peluang utk belajar atau bikin filem secara bebas dan gerila agar bila sampai masa mereka bersedia menjadi pembikin filem yang keras jiwanya.

3. Kenapa "muda"?
Kerana nak mendidik yang tua sudah panjang akalnya.

4. Bagaimanakah organisasi Filmuda diuruskan? (Kuku besi? demokrasi?)
Pengurusan dilakukan dengan sukarela, pendapat dari semua diterima dan kalau semua bersetuju, projek akan djalankan, tapi selalunya memang terus buat tanpa pengurusan tetap.

Kami bukan kukubesi haluan kiri dan juga bukan penyokong demokrasi.

Kami lebih bersikap gerila yang bergerak kecil didalam bayang dan tiada kepentingan.

5. Untuk 2010, apakah projek2 yang telah dan bakal dijayakan oleh Filmuda?
Dalam bulan Julai 2010 ini tampuk pemerintahan kumpulan ini akan beralih tangan dan di harap ideologi dan pemahaman pergerakan di kekalkan oleh anak anak muda ini dan beberapa projek dalam tahun ini telah dibuat dan dalam masa terdekat sebuah bengkel produksi akan dijalankan dan telah dijalankan dengan jaya dan di harap lebih ramai anak muda mengambil kesempatan utk bersama kumpulan ini merealisasikan impian mereka membikin filem pendek, kami memang selalu tak sebulu tapi kami tak pilih bulu.

6. Jika Filmuda terpijak duit Rm10K, apakah projek yang akan diberi keutamaan?

Kami akan dapatkan peralatan peralatan yang mampu membantu kami membikin filem dan gambar yang lebih baik seperti Jib, Crane, Dolly mudah alih dan penambahan lampu dan beberapa peralatan kecil lain seperti gel filter dan difusser dan peralatan ini semuanya boleh didapati dengan 10k dan jika semua ini ada, sebuah filem cereka dijital mampu dibikin.


7. Apakah yang bakal dihidangkan untuk khalayak Maskara kelak?

Kami akan cuba tidak menghidangkan makanan yang berkalori tinggi dan minuman yang memabukkan. Kami hanya mahu menghidangkan sesuatu untuk akal dan mampu memberi sedikit perubahan dan peringatan kepada semua kerana kami berpegang kepada kata hikmat ini iaitu "Cerita untuk Visual Kecil Yang Besar" dan semoga perjuangan ini diteruskan dengan baiknya, insyaallah.

No comments: