Saturday, 26 June 2010

BERCAKAP DENGAN FILMUDA

 
1. Kepada yang belum kenal, apakah itu Filmuda?
Filmuda adalah akronim kepada Kumpulan Pembikin Filem Muda.

2. Apakah yang membuat timbulnya keperluan mewujudkan kumpulan Filmuda ini?
Melihat perlunya ada pelapis pembikin filem dari golongan anak muda yang tidak punya peluang utk belajar atau bikin filem secara bebas dan gerila agar bila sampai masa mereka bersedia menjadi pembikin filem yang keras jiwanya.

3. Kenapa "muda"?
Kerana nak mendidik yang tua sudah panjang akalnya.

4. Bagaimanakah organisasi Filmuda diuruskan? (Kuku besi? demokrasi?)
Pengurusan dilakukan dengan sukarela, pendapat dari semua diterima dan kalau semua bersetuju, projek akan djalankan, tapi selalunya memang terus buat tanpa pengurusan tetap.

Kami bukan kukubesi haluan kiri dan juga bukan penyokong demokrasi.

Kami lebih bersikap gerila yang bergerak kecil didalam bayang dan tiada kepentingan.

5. Untuk 2010, apakah projek2 yang telah dan bakal dijayakan oleh Filmuda?
Dalam bulan Julai 2010 ini tampuk pemerintahan kumpulan ini akan beralih tangan dan di harap ideologi dan pemahaman pergerakan di kekalkan oleh anak anak muda ini dan beberapa projek dalam tahun ini telah dibuat dan dalam masa terdekat sebuah bengkel produksi akan dijalankan dan telah dijalankan dengan jaya dan di harap lebih ramai anak muda mengambil kesempatan utk bersama kumpulan ini merealisasikan impian mereka membikin filem pendek, kami memang selalu tak sebulu tapi kami tak pilih bulu.

6. Jika Filmuda terpijak duit Rm10K, apakah projek yang akan diberi keutamaan?

Kami akan dapatkan peralatan peralatan yang mampu membantu kami membikin filem dan gambar yang lebih baik seperti Jib, Crane, Dolly mudah alih dan penambahan lampu dan beberapa peralatan kecil lain seperti gel filter dan difusser dan peralatan ini semuanya boleh didapati dengan 10k dan jika semua ini ada, sebuah filem cereka dijital mampu dibikin.


7. Apakah yang bakal dihidangkan untuk khalayak Maskara kelak?

Kami akan cuba tidak menghidangkan makanan yang berkalori tinggi dan minuman yang memabukkan. Kami hanya mahu menghidangkan sesuatu untuk akal dan mampu memberi sedikit perubahan dan peringatan kepada semua kerana kami berpegang kepada kata hikmat ini iaitu "Cerita untuk Visual Kecil Yang Besar" dan semoga perjuangan ini diteruskan dengan baiknya, insyaallah.

Thursday, 24 June 2010

BERCAKAP DENGAN PARA JAMALUDIN DAN NISHA ISMAIL

Gambar dari Facebook: Para Jamaludin dan Nisha Ismail sedang jual mahal dengan penulis
Penulis berada di Johor Bahru, manakala Para Jamaludin dan Nisha Ismail berada di Kuala Lumpur. Jarak tidak menghalang saya untuk menemubual dua wanita yang bakal menyerikan Maskara Julai nanti.

Saya telah potong sebiji limau nipis dengan keris lok tujuh, titikkan air limau ke dalam mangkuk berisi air tujuh sungai. Kemudian, saya seru semangat Para dan Nisha untuk masuk ke dalam pembantu saya, Wak Pesbuk dan Pak Waiyem. Serta merta, kedua-duanya bertukar bersuara lunak. Duduk pun bersimpuh elok bagai gadis Melayu yang sopan. Saya pun mula bertanya:

SJ. Untuk orang yang tidak mengenali, siapakan Nisha dan Para?
PJ: Para Jamaludin, perempuan, pelajar, penulis blog, puisi.
NI: Nisha Ismail, pelajar, menulis puisi dan cerita pendek, mendengar lagu-lagu Normadiah.

Mereka jawab terus kepada isi penting. Tiada basa-basi.

SJ. Apakah perbezaan dan persamaan ketara Nisha dan Para?
PJ: Bezanya diameter badan.(haha) Samanya muka kot. Entah, tudung? ke mcmna? entah2. rasanya soalan ni org ramai yang kena jawab kot
NI: tentang beza, suara Para sedap. suara Nisha, pehhh! bernanah telinga. tentang persamaan, ramai tegur muka kami sama. kadang-kadang kalau tengok gambar sendiri pun keliru, kusangkakan Para, rupanya muka sendiri.

Walaupun kedua-duanya mahir linguistik, mereka gemar buat kesilapan bahasa dan ejaan. Ye lah, orang yang tahu selok belok undang-undang la yang boleh manipulasi undang-undang. Untuk mengekalkan ketulenan, saya tidak menyunting temubual ini.

SJ. Apakah isu-isu pokok yang sering timbul dalam karya kalian?
PJ: tak pernah ambil pokok sebagai isu tetapi cinta. =) perempuan juga ada. pudu mall belum lagi. insyaallah.
NI: cinta, lelaki, perempuan. tentang tumbuh-tumbuhan belum sampai lagi.

PJ dan NI memandang satu sama lain. Tersengeh.


SJ. Jika kalian boleh memilih, apakah kerjaya yang kalian mahu lakukan?
PJ: saya nak jadi fotografer tp x reti. dan kitorg dlu ade plan nak bukak biz sekali. ini angan2 masa cikgu lambat masuk kelas waktu tingkatan lima. =)
NI: Nisha nak jadi pelakon teater. hah hah. kalau ada rezeki, insyaAllah nanti Nisha dan Para jemput Soljah waktu hari perasmian butik pengantin yang kami rancang nak buka. rancang masa tingkatan 4 ke 5 entah. :)

PJ menepuk bahu NI. NI pun membalas. Mereka ketawa serentak. Seekor lipas terbang dan hinggap di dinding.


SJ. Apakah projek-projek seni yang telah melibatkan Nisha dan Para?
PJ & NI: zine 3 kuntum, zine sampah karat III, maskara(soon, 3 july). yang lain2 takat pegi tengok2 je

Mereka bercakap serentak. Sepertinya masing-masing boleh membaca fikiran yang satu lagi.

SJ. Apakah perancangan projek-projek seni mendatang sekitar 2010?
PJ: zine 3 kuntum II, dan more puisi untuk zine baru. setakat ni la.
NI: sedang kumpul material untuk zine 3 Kuntum II, terus menulis di blog puisi dan cerita pendek.

Tiba-tiba kucing belaan saya, Tompok, masuk ikut tingkap. Dia melihat lipas yang merayap di dinding. PJ dan NI melihat Tompok. Mereka tersenyum, PJ meletak siku kiri di bahu NI menunjukkan dia lebih tinggi, dan NI pula memegang tangan PJ. Mesra. Inilah dua kawan sejati. BFF!

SJ. Sebagai satu pasukan, pernahkah kalian bertelagah?

PJ: ada, tapi kami berbincang. bukan bertelagah. tak ingat apa tapi setakat 10 tahun ni ok saja =)
NI: bertelagah itu biasalah. masing-masing ada idea sendiri. 10 tahun kenal, sekarang benda yang tak puas hati pun dah boleh jadi bahan gelak. :)

Gedegang. Mangkuk air telungkup. Tompok mengejar lipas dan terlanggar mangkuk itu. Serta merta PJ dan NI hilang. Yang tinggal adalah Wak Pesbuk dan Pak Waiyem. Mereka lekas-lekas meleraikan tangan masing-masing dan segera berlagak macho.

Tidak mengapa, kita dapat butir-butir penting. Selebihnya, boleh jumpa mereka di Maskara nanti. 3 Julai 2010.

Temubual Eksklusif Pengulas Sukan Abu Baker Atang dengan 'Jenderal' Sinaganaga

ABA:
Jika Sindiket Sol-Jah adalah sebuah pasukan bolasepak, bagaimana anda sebagai kapten dan attacking midfielder melihat peranan dan corak permainan rakan-rakan sepasukan anda?

NAG:
Vovin (Striker) – Penyerang lincah yang semakin meningkat mutu permainannya. Ada ketika, permainannya agak ‘tepu dan ketat’ juga, tetapi akhir-akhir ini larian-larian deras dan gelecek-gelecek belutnya sering mengkucar-kacirkan benteng pertahanan lawan; seterusnya berjaya meledakkan gol demi gol dalam setiap perlawanan. Sepatah katanya, “Buat apa main bola kalau tak boleh jaringkan gol!” Penyerang muda berhati waja [tetapi di dalamnya ada taman] ini kini dalam intaian pengarah filem terkenal, Othman Hafsham. Tak lama lagi pakai Merc lah tu.

Pipiyapong (Striker Berkembar) – Selepas pasukan ini menukar formasi kebiasaannya dari 4-5-1 kepada 4-4-2, pemain yang mempunyai nama samaran ‘Pipiyapi’ ini telah dipanggil untuk menyertai kesebelasan utamanya. Bergandingan dengan Vovin di barisan hadapan, pemain ini mempunyai skill individu yang sangat menghiburkan. Bagaimanapun, cubaan-cubaan berani matinya meliar ke gawang gol lawan tanpa membuahkan sebarang hasil. Bagaikan David Beckham dalam pasukan ini – sepak penalti pun boleh tak masuk! Baru-baru ini dia ada membuat kenyataan akhbar memohon maaf kepada bos pasukan Matahari, Amir Muhammad. Tak tahu apa kes!

Op Zaharin (Defensive Midfielder) - Sweeper yang biasa-biasa sahaja permainannya. Tetapi, berkat kesabaran dan sikap tidak jemu untuk belajar – permainan ala-ala syariah compliant-nya kini semakin menyerlah. Pun begitu, hantaran-hantaran silangnya memang mudah diduga oleh pasukan lawan. Bermotokan, “Hujung minggu aku kena pergi outstation!” Op Zaharin adalah di antara nadi kepada pasukan ini. Nama gelarannya di padang – ‘Tauke’.

Tok Rimau (R - Winger) – Bolasepak bukanlah permainannya kerana dia lebih gemar bermain bolakeranjang dan keranjang-keranjang lain. Baginya, bolasepak adalah sukan untuk anak-anak kecil. Sepatah katanya, “Budak tadika pun boleh hitung kalau setakat nak disuruh hitung satu sampai sepuluh!” Baginya, bolasepak adalah fake kalau peminat-peminat pakai jersi beli kat depan Odeon bila tiba musim bolasepak, tak kiralah sama ada musim World Cup atau pun musim EPL.

Jigo (L - Winger) – ‘Kuda Tua’ yang mempunyai corak permainan lintang pukang paling jahanam sekali di dunia. “Ikut mood!” sepatah katanya, “Ada hari naik! Ada hari turun! Selalunya turun!” Satu-satunya pemain pasukan ini yang lahir dari akademi bolasepak dan memperoleh ijazah dalam sastera Inggeris kuno. Corak permainannya adalah sesuatu yang begitu kontra sekali dengan corak permainan Tok Rimau. Itu sebab seorang ‘left’ dan seorang lagi ‘right’. Dalam pasukan ini mereka berdua adalah seteru tahap dewa.

Mat Jan (Fullback) – Sebagai double marked, pantang mendapat bola – pemain ini akan naik ke atas dan… iya, jaringan gol adalah sesuatu yang pasti dan sesuatu yang bagaikan telah dijanji-janji – mesti gol punyalah! Walaupun mempunyai susuk tubuh yang panjang dan berbulu seperti Serbegeth Singh – sesuatu yang dilihat seperti akan memberi masalah kepadanya untuk bergerak sehingga sering digelar sebagai slow walker, slow worker, slowmo, anak manja, cikgu labah-labah – jaringan-jaringan cantiknya belum pernah sekalipun menghampakan pasukan dan penyokong. Sepatah katanya, “Aku tatau pun selama ini aku berbakat – kalau tahu, masa sekolah dulu aku dah main hoki, entah-entah dah wakil negara dah la ni!”

Azzam Supardi (Centre Back) – Pemain yang mempunyai nama gelaran ‘Bulldozer’ ini adalah benteng terakhir pasukan. Pemain ini adalah pemain yang paling banyak mempunyai besi di dalam badan [akibat kemalangan motosikal] dalam pasukan ini. “Sudah terang lagikan bersuluh” adalah moto kegemaran pemain yang gemar mengumpul pelbagai jenis lampu suluh dan benda-benda yang mengeluarkan cahaya ini. Kalau main bolasepak pada waktu malam – dia memang champion!

Dean Sham (Fullback) – Pemain paling kurang berpengalaman dalam pasukan ini. Mempunyai susuk tubuh yang hampir steady – pemain ini gemar membuat umpanan-umpanan jauh ke kawasan lawan. Dan, kita tak pasti sama ada umpanan-impanannya itu boleh mengena ataupun tidak. Sama-samalah kita nantikan keupayaannya di masa-masa akan datang.

Spyz (Goalkeeper) – Sebenarnya dia cuma hendak menjadi penjaga gol sahaja. Tetapi, adakalanya dia diberi tugas untuk menjaringkan gol juga. Dan, pada setiap kali itu jugalah dia gagal untuk menggalas tanggungjawab itu. Manjanggggg handball! Nama samarannya – ‘The Accountant’.

ABA:
Selain mereka, siapakah lagi yang anda perlukan untuk memperkuatkan pasukan anda?

NAG:
Seorang ‘box-to-box’ midfielder macam JJ Okocha. Kita tak tahu siapa. Kita cuma mampu berdoa agar dipertemukan dengan pemain ini pada masa-sama akan datang nanti.

ABA:
Terima kasih.

NAG:
Sama-sama.

[ Sumber asal ]

Tuesday, 8 June 2010

Thursday, 3 June 2010

MASKARA SHORTIES REPEAT 12 JUN 2010 Kompleks Gurney, KL

DIBATALKAN!
kerana menurut Enche Luka De Ketiak memberitahu kami, "Tak boleh buat, sebab... Technician kahwin!"

Tatau, sama ada semua kawan-kawan kena menghadiri majlis perkahwinan juruteknik berkenaan atau juruteknik berkenaan ada 'job' orang kahwin. Tatau, tak 'clear' sangat. :)