Friday, 25 May 2007

DISEBALIK GONZO

"Gonzo" adalah cerita pendek yang aku tulis di dalam terbitan Kalashnikov.

Gonzo juga jatuh dalam kelas cerita pendek (yang pernah diterbitkan atau bersarang dalam hard-disk komputer) yang aku suka dan puas tatkala usai menulisnya. Walau mungkin, dari kaca mata ramai karyawan, cereka nukilan ini lemah dari banyak segi. Tapi sebenarnya aku berharap lebih ramai cuba melihat lebih jauh dari itu.

Aku tergerak menulis perihal Gonzo selepas mengetahui seorang pembaca memahami apa yang cuba aku kiaskan.

Beginlah, aku ceritakan bagaimana dan kenapa aku mahu menulis Gonzo.

Ilham itu datang selepas aku mencuri-baca buku milik teman rumah aku. Buku yang aku sudah lupa tajuknya hasil karangan penulis Hunter S. Thompson. Aku menilik idea dari mindanya. Kemudian aku cuba berkenalan dengan penulis itu, menerusi maklumat-maklumat yang aku boleh dapat dari sibermaya (wahaha). Datang pula adaptasi filem dari buku Fear And Loathing In Las Vegas (buku yang aku curi baca itu bukan buku Fear... ini), dan seterusnya, aku membaca Gonzo itu sendiri.

Aku bereksperimen. Buku dan idea Hunter S. Thompson menghantui kepala otak aku. Aku melahirkan Gonzo hasil inspirasi dari beliau. Mungkin sekali Gonzo yang aku tulis bapak jauh dari idealogi Thompson, tapi seperti yang aku katakan awal tadi, cuba bereksperimen. Mungkin ada bau saduran, mungkin aku jauh tersasar dari ideanya, mungkin aku terkapai-kapai, tapi umpama mamat pereka mentol yang menghasilkan mentol selepas 1000 percubaan. Begitulah Gonzo. Ia adalah eksperimen pertama aku. Maka akan ada 999 eksperimen lagi, mungkin, sebelum aku betul-betul berjaya menulis 'cerpen'.

Sebetulnya, memang aku tidak pandai mengarang cerita pendek. Tapi setiap cereka itu aku cuba sampaikan dengan banyak lapisan makna. Selalunya lapisan makna itu tidak sampai ke otak pembaca, kerana banyak lahir dari kedunguan aku sendiri dalam hal karang-mengarang ini. Disebalik tidak hebat dalam menulis itu, aku juga ada rasa sedikit putus asa, bila kebanyakan orang tidak nampak langsung apa sebenarnya yang hendak aku sampaikan. Kecewa itu pernah datang bila ramai yang tidak tahu maksud sebenar aku tuliskan cerita Alin (Kudeta). Kecewa itu juga datang bila semua cerpen yang pernah dihantar ke satu badan ni, ditolak mentah-mentah. (Mungkin sebab memang aku tidak pandai menulis pun, hakhakhak!).

Sama juga dengan Gonzo yang aku cipta dengan banyak lapisan untuk pembaca aku fikirkan.

Tapi Gonzo, aku kira masuk dalam hal 'sudah terang lagi bersuluh'. Tambah-tambahn dengan tajuk itu sendiri sudah menceritakan dari mana idea dan falsafah itu datang.

Jadi, kepuasan yang aku dapat ialah bila si pembaca tahu apa sebenarnya yang hendak aku sampaikan.

Dalam kes Gonzo, sekurang-kurangnya ada seorang manusia, yang aku amat pasti tahu maksud sebenar kenapa Gonzo dicipta sedemikian rupa.

Ini adalah reviu beliau.

Memetik kata beliau, memang aroma dan bau Gonzo si Thompson itu cukup kuat aku adunkan dalam Gonzo aku. Segala sifat kecamuk, geram, anarkis, gila dan tak tenteram yang ada dalam jasad aku dicampur dan digaul.

Cuma mungkin, kalau aku seorang pembuat kek, kek itu tidak sedap dimakan disebabkan kurang ilmu dalam menghasilkan kek walau banyak bahan bombastik aku masukkan di dalamnya.

Aku akan cuba belajar lagi.

Terima kasih kepada semua yang membaca Gonzo dan Kalashnikov. Terima kasih juga kepada yang sudi membaca 'lebih jauh' setiap karya aku.

Wednesday, 16 May 2007

MALAM BACA NASKHAH SINDIKET SOL-JAH DAN KAWAN-KAWAN YANG KITA SUKA (MASKARA)

PENGENALAN
Usul untuk mengadakan acara ini kerana kami fikir tidak banyak tempat atau majlis yang boleh disertai, untuk memberi peluang kepada penulis dan penggiat seni yang belum mapan, tidak mahu mapan, tidak dikenali, baru hendak mencipta nama, dibenci oleh penulis tersohor dan apa-apa sahaja. Ia juga bersifat sebagai mengumpul semua manusia untuk berkongsi minat yang sama. Sebagai medan pertemuan sahabat baik atau sahabat yang sudah lama tidak bertemu. Kami juga sedaya upaya menjadikan medium ini sebagai tempat neutral untuk semua bertemu. Maka majlis ini kami mahu jadikan tempat untuk penulis sastera melupakan pertelingkahan dnegan penulis pop, penulis Islamik boleh duduk satu bumbung (cuma untuk satu dua jam, itu sudah cukup baik) dengan penulis yang liberal, penulis yang tinggi egonya boleh bersalaman dengan penulis yang tiada ego langsung, penulis yang idealis tapi hanya tahu cakap sahaja bertemu dengan penulis yang betul-betul idealis.

Maka ini adalah medan untuk bersuai kenal, menjadi satu tempat di mana persahabatan dipupuk walau berlainan ideologi, pemikiran, taraf, bangsa, agama atau apa sahaja istilah yang boleh kamu namakan.

Tempat ini juga, harapnya, menjadi medan promosi diri, untuk penulis baru atau penulis lama yang menerbitkan buku baru.

Kami tidak mengharapkan majlis ini sebagai senjata utama untuk menaikkan taraf sastera dan seni negara, cukup memainkan peranan kecil untuk satu ikatan persahabatan.

MAJLIS
Maskara ini, kami fikir, mahu menjadi majlis untuk kita semua mencurahkan kreativi yang terpendam. Sebagai satu ruang berkarya. Maka kami harapkan agar ia menjadi acara yang tidak dibebankan dengan soal wang. Maka harapan kami agar orang yang datang tidak perlu membayar apa-apa wang tiket masuk dan orang seni yang membuat persembahan tidak mengharapkan apa-apa bayaran. Lagipun kami penggiat seni yang miskin. Maka dengan besar hati kami berharap agar penggiat-penggiat seni yang sudi menyertai acara ini tanpa sebarang bentuk bayaran.

Tapi penggiat seni yang hadir sebagai peserta atau penonton dialu-alukan datang mempromosi sebarang hasil kerja mereka seperti novel, antologi, lukisan, muzik atau apa sahaja. Mereka juga boleh menjualnya. Lagipun Maskara ini juga bertujuan menjadi satu tempat sesiapa yang mempunyai karya menjual hasil kerja mereka.

NEUTRAL
Seperti yang dinyatakan pada bahagian awal tadi, kami mahu menjadi satu kumpulan yang neutral. Maka dengan itu kami mahu penggiat seni yang hadir itu datang dari kumpulan dan ideologi berbeza. Datang dan beri sokong kerana kami. Maka jika si A tidak suka si B pun, maka datanglah untuk mengambil hati kami. Kalau si A mahu duduk di bucu sini, si B mahu duduk di bucu sana pun kami tidak ambil pusing. Yang penting hadir memberi sokongan kepada majlis yang kami anjurkan.

ACARA:
Menjemput penulis, penyajak, pemuzik dan orang seni muda mempersembahkan karya masing-masing di depan orang yang datang.

- Baca cerpen terbaru
- Baca sedutan novel terbaru
- Deklamasi sajak
- Bermain muzik
- Tayangan filem pendek
- Dan sebarang acara seni lain yang difikirkan bersesuaian

Show! Don't tell!!

Sekadar mahu berkongsi apa bezanya antara tulisan amatur dan tulisan bermutu.

Yang aku boleh simpulkan,

Penulis amatur
1. Penulis amatur memberitahu tentang satu cerita.
2. Pembaca, pelanggan pasif, diberitahu bagaimana untuk menilai watak.
3. Penulis amatur berfikir tentang satu cerita dan memberitahu tentangnya.

Penulis mahir
1. Penulis mahir menarik penulis ke dalam cerita dan menyentuh emosinya.
2. Watak di'lukis'kan (dengan rinci) dan pembaca dibiarkan menilainya sendiri.
3. Penulis mahir mengambil langkah gergasi dan berfikir bagaimana mahu menunjukkan wataknya pada pembaca, bagaimana untuk menjentik fikiran dan perasaan pembaca. Ia lebih kerja, perlukan kemahiran yang lebih tapi lebih memuaskan untuk pembaca.

** ** ** **

The difference between skilled writing and amateurish writing is a complete difference in mindset. The amateur writer tells a story. The skilled writer draws a reader into the story and touches the reader's emotions. It's a completely different approach to writing.

Let me illustrate with an example of amateurish writing followed by an example of skilled writing. Here's a sample of what some people might write:

I was invited to his house, as were many people. He threw many parties, and the townspeople loved to come. So I was anxious to see for myself what kind of a man he was. You see, this man was a complete enigma, and there was much talk and much disagreement as to what he was like. To some of the guests he was an extremely gracious host who would do anything to make one feel comfortable. But there were other theories put forth, all equally probable or preposterous, as to what kind of person he was. I simply had to see for myself.


Here I've sketched a setting, but I have done nothing to engage the reader. I've merely begun to tell a story. Compare this with the same story as told by F. Scott Fitzgerald in The Great Gatsby:

"I like to come," Lucille said. "I never care what I do, so I always have a good time. When I was here last, I tore my gown on a chair, and he asked me my name and address—within a week I got a package from Croirier's with a new evening gown in it."

"Did you keep it?" asked Jordan.

"Sure I did. I was going to wear it tonight, but it was too big in the bust and had to be altered. It was gas blue with lavender beads. Two hundred and sixty-five dollars."

"There's something funny about a fellow that'll do a thing like that," said the other girl eagerly. "He doesn't want any trouble with anybody."

"Who doesn't?" I inquired.

"Gatsby. Somebody told me—"

The two girls and Jordan leaned together confidentially.

"Somebody told me they thought he killed a man."

A thrill passed over all of us. The three Mr. Mumbles bent forward and listened eagerly.

"I don't think it's so much that," argued Lucille skeptically; "It's more that he was a German spy during the war."

One of the men nodded in confirmation. "I heard that from a man who knew all about him, grew up with him in Germany," he assured us positively.

"Oh, no," said the first girl, "it couldn't be that, because he was in the American army during the war." As our credulity switched back to her, she leaned forward with enthusiasm. "You look at him sometimes when he thinks nobody's looking at him. I'll bet he killed a man."


The difference between this example and the earlier one is that in the second example, F. Scott Fitzgerald draws the reader into the story. In the first, the reader is a passive consumer of the story who is told how to evaluate a character. In the second, the reader's mind is engaged because the author simply illustrates the character and let's the reader draw conclusions about him.

The amateurish writer thinks up a story and then tells it. The skilled writer takes the story one giant step further and tries to think how to show the reader what the character is like, how to touch the reader's mind and the reader's emotions. It's more work, it takes more skill, and it is much more satisfying for the reader.

For another example, see which way of presenting a story draws the reader's emotions into the story:

Mr. Krueger sat alone on Christmas Eve. His wife had died five years ago, and he lived alone with his cat.


Compare that with this:

Mr. Krueger brought his little Christmas tree into the living room. "George," he said to the cat, "we've got to decorate." He scratched George on his neck. "Now, don't you go to sleep on me, George. This is Christmas Eve!"

On the table was a framed photograph of a woman. He set it off to one side and then looked at it. "Merry Christmas, Martha," he said to the picture. "Merry Christmas."


Again, the first example treats the reader as a passive consumer. The second tries to paint a picture that will touch the reader's emotions. The first example tells the reader explicitly what is going on. The second merely hints at it and lets the reader fill in the blanks, so to speak.


[ read more ]

Sunday, 13 May 2007

This food ain't salty enough, dude!

Penyuntingan berkeliling dan kolektif

Bagi penerbitan amatur, aku berpendapat, penyuntingan berkeliling dan kolektif amat praktikal untuk dilaksanakan. Penyuntingan berkeliling dan kolektif merujuk pada hasil tulisan satu penulis itu akan diagihkan untuk suntingan oleh setiap ahli yang lain. Misalnya, dalam Sindiket Sol-Jah yang mempunyai 10 ahli, hasil tulisan satu sol-jah itu akan disunting oleh sembilan sol-jah yang lain. Penyuntingan secara ini dapat memperkemaskan mutu tulisan dan mempercepatkan kerja pra-cetak.

Kemas dan cepat kerana, melainkan kalau penyunting itu benar-benar hebat, kerja penyuntingan kalau dibebankan pada satu individu saja pasti tidak akan mencapai tahap yang dikehendaki atau siap pada masa yang ditetapkan.

Dari satu segi, penyuntingan berkeliling dan kolektif kalau dilaksanakan bukan saja dapat memberi pengalaman kerja penyuntingan tapi dapat juga dijadikan kelas pembelajaran yang berkesan.

Ini kerana, penyuntingan cara ini dapat juga menjadi kolam perkongsian ilmu. Bagi penerbitan amatur, seseorang itu tidak mungkin tahu segala peraturan tentang sistem ejaan dan tanda bacaan. Semasa aktiviti penyuntingan inilah, mereka dapat bertukar-tukar pendapat dan berkongsi ilmu.

Kerja penyuntingan seperti inilah yang diterapkan untuk projek Kalashnikov. Dengan cara ini, ia dapat juga mengeratkan lagi Sindiket Sol-Jah kerana berjaya merealisasikan semangat 'berat sama dipikul, ringan sama dijinjing'.

Friday, 11 May 2007

Who's the Boss?

Kepala, otak dan tulang belakang

Kalau kau tanya aku, siapa yang paling berkuasa di dalam Sindiket Sol-Jah, aku akan jawab dengan angkat bahu dan garu kepala.

Sindiket Sol-Jah ini sebenarnya agak demokratik. Setiap ahlinya boleh menjadi yang paling berkuasa. Walaupun seperti yang kita tahu, Ketua Turusnya adalah Sinaganaga tapi itu tidak bermakna ahli lain tidak berkuasa.

Setiap dari kami bebas untuk memberi idea dan cadangan. Kalau ada perbezaan pendapat, kami boleh mengundi. Itulah yang terjadi dalam kes perlantikan dua rekrut terakhir kami, Bukunota dan Samurai.

Di Sindiket Sol-Jah, kami percaya dengan pengagihan tugas. Setiap dari kami ada tugas masing-masing. Sebagai contoh, Spyz kerana kecekapannya bermain dengan angka bertanggungjawab untuk menjaga segala urusan kewangan kami. Semua ini penting supaya kami tahu aliran kewangan kami. Manalah tahu, bila duit sudah cukup banyak dan kami pun sudah bosan menerbitkan buku, kami masuk pula bidang perkapalan atau hartanah, misalnya.

Dan seperti mana-mana organisasi yang lain, Sindiket Sol-Jah juga mementingkan kerjasama dan persefahaman di antara ahli. Kami tubuhkan Sindiket Sol-Jah dan jalankan aktivitinya untuk berseronok-seronok, bukannya untuk memeningkan kepala.


Kisah di sebalik pra-penerbitan

Dalam Sindiket Sol-Jah, kami juga belajar susah senang menerbitkan buku. Ahli-ahli Sindiket Sol-Jah datang dari latar bidang kerja yang berbeza. Ada yang bekerja di bank, ada yang mengajar dan ada yang bekerja dengan syarikat IT. Cuma ada 2, 3 kerat saja yang terlibat secara langsung dalam bidang penerbitan atau kewartawanan.

Kudeta dan Kalashnikov, dua buah tangan kami itu pun mempunyai sejarah yang berlainan.

Kudeta adalah hasil lontaran Bukunota. Ketika itu Thaksin baru saja digulingkan, dan kami pun punya kemelut 'ribut dalam cawan' kami sendiri. Maka kami pun lancarkan Kudeta. Setiap dari kami ditugaskan untuk menulis mengenai 'kudeta' (rampasan kuasa) atau apa saja yang sehampir dengannya. Penyuntingan pada ketika itupun agak minima kerana ia perlu siap dicetak sebelum Rapat Umum Geng Jurnal.

Kalashnikov lahir agak senang. Kami sudah tahu apa yang perlu dibuat. Kami masih juga mengekalkan konsep yang sama; menulis koleksi cerpen yang berkongsi tema dengan tajuk buku. Penyuntingan masa itu dijalankan secara berkeliling; hasil tulisan satu penulis itu akan diagihkan untuk suntingan oleh setiap ahli yang lain. Penyuntingan secara kolektif ini dapat memperkemaskan mutu tulisan dan mempercepatkan kerja pra-cetak.

Kami juga mahu kamu tahu bahawa buku-buku di atas adalah 'collectible items'. Keduanya adalah cetakan terhad. Bermakna, jika kau membelinya dan membacanya, kau adalah di antara orang yang bertuah. Macam jam Rolex, setiap satu daripada buku itu mempunyai nombor sirinya yang tersendiri. Mungkin kau tak boleh pajakkan buku ini, tapi manalah tahu kalau kami sudah betul-betul popular nanti, harga buku itu mungkin meningkat beratus, beribu ringgit.

Buku kami sengaja diterbitkan tipis dan bersaiz kecil supaya mudah dimasukkan ke dalam poket. Ini adalah sebahagian daripada tanggungjawab sosial kami dalam memupuk minat membaca di kalangan rakyat Malaysia.

Itulah apa yang kami kata sebagai suntikan 'pop' dalam seni. Kami tak rasa kami cukup bagus atau popular, tapi cukuplah bagi kami kalau ada yang merasakan kami ini seperti buih-buih dalam air berkarbonat. Ha ha!

Okay, aku bergurau saja pasal nombor siri di buku. Tapi kalau kau mahu percaya, apa salahnya!

Pemain Baru Tayang Jersi Nombor 10

Masa temuduga dulu, aku kata "Sindiket Sol-Jah ni agak glamor". Muka masing-masing bersinar.

Hari ini aku pakai baju baru. Berjalan masuk pejabat sambil dabik dada tayang logo. Tak ada orang tegur pun.

Masa temuduga dulu, Naga kata "Agaknya kau nak masuk Sindiket Sol-Jah sebab nak glamor". Muka aku bersinar.

Hari ini aku pakai baju baru. Ada selonggok baju tak berbasuh dalam bakul dobi. Lupakan tuduhan gila glamor, ini saja baju yang ada dalam almari pagi tadi.

Thursday, 10 May 2007

Leather Boyz wi' Electric Toyz

Ada kalanya timun juga berasa pahit

Tercicirnya MatJan di dalam pembentukkan awal Sindiket Sol-Jah bukanlah sengaja dirancang oleh mana-mana kami. Ini adalah bertujuan untuk memberi ruang kepada MatJan memfokuskan kepada pekerjaan pertamanya di PTS.

Dengan terbitnya Kudeta secara tiba-tiba, ia telah menerbitkan sedikit rasa cemburu di hati Tok Rimau. Atas dasar ingin memperkukuhkah kartel ini, Sinaganaga telah mempelawa Tok Rimau dan Spyz untuk menyertai Sindiket Sol-Jah. Pada awalnya, Tok Rimau menolak ‘pinangan’ ini.

Alasan yang diberikan oleh Tok Rimau: 1. tidak mahu kumpulan-kumpulan kecil ini lebih mendominasi lebih daripada GengJurnal, 2. Spyz dan MatJan yang menjadi sekutu kuatnya pada masa itu pasti tidak akan bersetuju dengan falsafah/aliran penerbitan yang dibawa oleh Sindiket Sol-Jah ini.

[Pada masa yang sama, secara diam-diam, MatJan yang menyukai idea yang dibawa oleh Sindiket Sol-Jah telah menyatakan persetujuan untuk menyertai kami.]

Apapun, Tok Rimau tidak ada halangan dengan kewujudan Sindiket Sol-Jah ini [Dengan membina alasan bahawa Sindiket Sol-Jah adalah sebagai sayap penerbitan GengJurnal]. Namun, untuk bergabung tidak sama sekali (ini adalah pendirian awal Tok Rimau).

Bagai ‘menarik benang dari dalam tepung’, Sinaganaga akur dengan pendirian Tok Rimau. Lalu dia menyusun strategi lain. Hah!


Bukunota yang tidak diundi masuk seratus peratus

Walaupun bukan anggota Sindiket Sol-Jah, tetapi pada setiap kali ada sesi minum teh tarik di warong mamak, kami tidak pernah lupa menjemput Bukunota untuk turut serta.

Teruja dengan rancangan-rancangan yang telah diatur oleh ketua turus (Sinaganaga) Sindiket Sol-Jah – Bukunota menyatakan hasrat untuk menyertai Sindiket Sol-Jah. Ini menimbulkan pelbagai reaksi dari anggota sedia ada. Ada yang bersetuju dan ada yang menentang dan ada yang bersetuju tidak menentang pun tidak.

Setelah menimbang akan pro dan kontranya, Bukunota diterima sebagai rekrut 'dengan bersyarat’.

Pada masa yang sama, nama Esis juga disebut-sebut untuk ditarik masuk ke dalam Sindiket Sol-Jah. Tetapi, oleh kerana Esis telah terlebih dahulu menyertai Narayuda – kami batalkan sahaja hasrat itu.


Jersi nombor 10

Entah mana datangnya idea, nama Samurai dan AttochSmart disebut-sebut untuk mengisi petak ke-10 kerusi Sindiket Sol-Jah.

Di dalam temuduga rekrut, apabila Samurai ditanyakan soalan sama ada mereka berdua masih boleh bekerjasama jika kami ingin memilih kedua-duanya sekali...

Jawapan dia, “Pilih dia atau saya. Period!”

Kami sebulat suara melantik Samurai sebagai rekrut 'dengan bersyarat’.

Smokin' in the Boys Room (line up)

Fasa pertama (2006):
1. Sinaganaga
2. Jigo Morrison
3. Amir Mukhriz
4. Op
5. Vovin

Fasa kedua (2006):
1. Sinaganaga
2. Jigo Morrison
3. Amir Mukhriz
4. Op
5. Vovin
6. MatJan (kembali dari perang?)
7. Spyz (rekrut)
8. Tok Rimau (rekrut)

Fasa ketiga (2006):
1. Sinaganaga
2. Jigo Morrison
3. Amir Mukhriz
4. Op
5. Vovin
6. MatJan
7. Spyz
8. Tok Rimau
9. Bukunota (rekrut)

Fasa keempat (2007):
1. Sinaganaga
2. Jigo Morrison
3. Amir Mukhriz
4. Op
5. Vovin
6. MatJan
7. Spyz
8. Tok Rimau
9. Bukunota (rekrut)
10. Samurai (rekrut)

Fasa kelima (2008):
1. Sinaganaga
2. Jigo Morrison
3. Amir Mukhriz
4. Op
5. Vovin
6. MatJan
7. Spyz
8. Tok Rimau
9. Samurai

Fasa keenam (2008):
1. Sinaganaga
2. Jigo Morrison
3. Amir Mukhriz
4. Op
5. Vovin
6. MatJan
7. Spyz
8. Tok Rimau
9. Samurai
10. Pipiyapong (rekrut)

Fasa ketujuh (2008):
1. Sinaganaga
2. Jigo Morrison
3. Op
4. Vovin
5. MatJan
6. Spyz
7. Tok Rimau
8. Samurai
9. Pipiyapong

Fasa kelapan (Nov 2008):
1. Sinaganaga
2. Jigo Morrison
3. Op
4. Vovin
5. MatJan
6. Spyz
7. Tok Rimau
8. Samurai
9. Pipiyapong
10. Azzam Supardi (rekrut)

Fasa kesembilan (2009):
1. Sinaganaga
2. Jigo Morrison
3. Op
4. Vovin
5. MatJan
6. Spyz
7. Tok Rimau
8. Pipiyapong
9. Azzam Supardi

Fasa kesepuluh (disember 2009):
1. Sinaganaga
2. Jigo Morrison
3. Op
4. Vovin
5. MatJan
6. Spyz
7. Tok Rimau
8. Pipiyapong
9. Azzam Supardi
10. Dean Sham (rekrut)

Fasa kesebelas (2011):
1. Sinaganaga
2. Jigo Morrison
3. Op
4. Vovin
5. MatJan
6. Spyz
7. Tok Rimau
8. Pipiyapong
9. Dean Sham (rekrut)

Wednesday, 9 May 2007

Boys Just Wanna Have Fun

Lelaki-lelaki urban dan ribut dalam cawan

Sinaganaga, Bukunota, Jigo, Op dan Amir Mukhriz adalah sekumpulan lelaki urban yang memang gemar berkumpul dan minum-minum di kedai mamak. Kadang-kadang kami disertai Spyz, Mat Jan dan Tok Rimau. Hal yang kami perbualkan asalnya cuma berkisar kisah-kisah 'ribut dalam cawan'.

Jadi, bolehlah kalau dirumuskan bahawa Sindiket Sol-Jah ini mulanya ditubuhkan sebagai satu protes. Kepada siapa atau apa, tidak perlu dihuraikan secara terperinci. Tapi yang lebih menarik dan perlu diberi perhatian ialah ledakan yang terjadi selepas penubuhan ini.

Sindiket Sol-Jah mendapat namanya daripada salah satu entri Sinaganaga. Oleh sebab entri ini, perkataan 'sol-jah' digunakan secara meluas oleh blogger lain. Ia menjadi 'pop'. Sinaganaga merasakan kata 'sol-jah' itu sudah menjadi basahan mulut. Kemudian, dia gabungkan perkataan 'sol-jah' dengan 'sindiket', dan bermulalah Sindiket Sol-Jah sebagai satu entiti yang pop.


Imbasan semula erti kerjasama dan persefahaman

Okay, aku imbas sedikit. Dua bulan sebelum meletupnya perkataan 'sol-jah' dalam hemisfera blog melayu, akhir Mac 2006, Sinaganaga dan Tok Rimau keluarkan buku Ayah Kita Bos. Dan Mat Jan pula dengan buku kuningnya, Jongkang Jongket. Sabtu, 1 April 2006 mereka menyewa tapak gerai di Laman Seni, Balai Seni Lukis Negara, Kuala Lumpur dan ajak beberapa rakan lain untuk turut serta membantu dan memeriahkan gerai itu. Sebagai reaksi atas penerbitan buku Mat Jan, Sinaganaga dan Tok Rimau, Sabotaj hasil garapan Op, Amir Mukhriz dan Jigo pun diterbitkan. Shazy membantu di meja jualan dan Spyz membantu mengawal keluar masuk kewangan.
Image Hosted by ImageShack.us


Buka lembaran baru tapi bukan mahu merampas kuasa

Melihatkan ada persefahaman di antara ahli-ahli yang masih belum terikat secara rasmi ini, Sinaganaga mengambil inisiatif untuk mengumpulkan kesemua lelaki urban ini untuk bekerja di bawah satu payung. Maka bermulalah langkah pertama Sindiket Sol-Jah dalam bidang penerbitan. Ini dimulai dengan projek Kudeta yang disepak mula oleh Bukunota (ketika itu, dia masih lagi bukan ahli Sindiket Sol-Jah). Sinaganaga kemudiannya menjemput Jigo, Op, Amir Mukhriz, Vovin supaya turut sama dalam projek pertama Sindiket Sol-Jah ini. Bukunota menulis prakatanya. Kerana dia belum lagi menjadi ahli Sindiket Sol-Jah, kami perkenalkannya sebagai Raja Boneka.

Kudeta mula dijual pada Rapat Umum Geng Jurnal. Jualannya ketika itu amat memberansangkan, hingga tidak lama selepas itu kami mengulang cetak. Kejayaan Kudeta telah melonjakkan nama Sindiket Sol-Jah hingga ada yang beranggapan kami ini kumpulan elit dari kalangan penulis-penulis blog. Terdapat beberapa ahli Geng Jurnal yang menyatakan hasrat untuk menyertai kami.

Sambutan hangat untuk Kudeta mendorong kami untuk meneruskan dengan projek seterusnya.


Projek kedua dan pengukuhan barisan soldadu

April 2007, Sindiket Sol-Jah memasarkan pula Kalashnikov. Selain Sinaganaga, Jigo, Op, Amir Mukhriz dan Vovin, ketika ini Sindiket Sol-Jah sudah pun mempunyai ahli baru iaitu Spyz, Mat Jan dan Tok Rimau. Pada masa yang sama, Bukunota sudah pun diambil sebagai rekrut. Perlantikan Bukunota awalnya tidak mendapat sokongan majoriti. Akhirnya setelah berbincang dan menimbang-nimbang pro dan kontranya, majoriti sol-jah bersetuju untuk menerima perlantikan Bukunota sebagai ahli baru dengan bersyarat. Untuk projek Kalashnikov, Jigo ditugaskan untuk menulis prakatanya.

Selepas penerbitan Kalashnikov, kami rasakan perlu menambah ahli baru. Ketika itulah beberapa kami menyenaraipendekkan ahli Geng Jurnal yang berpontensi untuk diserap ke dalam barisan. Maka, Samurai dipanggil untuk temuduga dan diambil sebagai rekrut. Seperti Bukunota, perlantikan Samurai juga adalah bersyarat.

Sunday, 6 May 2007

Jones.





BUKU
------> Sajak-Sajak Suci AbdullahJones
STATUS ---> Sedia untuk dijual.
PENGEDAR TUNGGAL --> amirmukhriz@gmail.com
CARA TEMPAHAN -------> e mel ke alamat di atas, dan nyatakan sekali alamat untuk buku diposkan.
HARGA -----> RM21 (RM1 untuk kos penghantaran dan RM20 untuk kos buku dan kos penat lelah si penyair)
APA YANG PERLU KAU BUAT ---> tempah sekarang!!!


* kaedah bayaran akan diperincikan di dalam e mel. terima kasih.